Inget aprilskämt

Eftersom det är första april idag så passar vi på att släppa en fotoutställning digitalt här på nätet, vilken har blivit omnämnd som just ett ”eventuellt aprilskämt”. Det hände då vi hade vernissage för den på Stravaganza Mornington Hotel i Göteborg förra året, på just första april. Folk trodde inte sina ögon! Är det ett skämt? Om ni menar allvar vad menar ni då? Det är inte ett skämt – och ja vi menar allvar, #ingetaprilskämt helt enkelt! Fotoutställningen heter ”Stötta manligt företagande” och kom till liv genom ett samarbete mellan oss och Genusfotografen Tomas Gunnarsson. 

Del av "Stötta manligt företagande" på Almi i Karlstad

Utställningen har blivit missförstådd som ”Störta manligt företagande menar ni väl?” (svar nej). Den har blivit hatad på så sätt att folk har ringt till männen som porträtterats och frågat om de vet om att de blivit framställda ”med huvudet på sned så där förnedrande”. Titelskylten har vänts bakochfram på av upprörda utställningsbesökare och man efter man har sagt: ”äntligen får vi också stöd”. Folk har läst texterna och fått tårar i ögonen och satt skrattet i halsen. Folk har mejlat oss och skrivit: ”Genialiskt, underbart, frigörande!” Reaktionerna har med andra ord inte uteblivit.

Det började med att vi på Add Gender tyckte att det var underligt att det inte satsades på jämställt företagande i lika hög utsträckning som det satsades på kvinnors företagande (ja jag vet det kan bli jämställdhet av kompensatoriska satsningar, men det är inte alltid så). Det känns på nåt vis lite underligt att år 2011 sitta på en entreprenörsinkubator med bara andra kvinnor för att vi är… kvinnor till biologin. Det är vår enda gemensamma nämnare. Det ska frigöra oss, ge oss verktyg, stärka oss. Och visst är det så att vi har vissa gemensamma erfarenheter just på grund av att vi är kvinnor, men vi tror att jämställdheten klarar av att hålla flera bollar i luften än en.

Dessutom var vi förbenade över att kvinnor sågs som ett speciellt väsen. På Tillväxtverkets hemsida så stod kvinnors företagande som en egen kategori under företagande och entreprenörskap, nu har hemsidan ändrats helt och bygger på insatser men så här dumt kunde det se ut. Vi påpekade att mannen blev norm och kvinnan avvikaren och då ändrades hemsidan vips. Vi tror inte att det var enbart på grund av vårt påpekande men vi önskar att vi har varit en mygga i sovrummet!

En nyligen genomförd undersökning av forskarna Malin Malmström och Jeaneth Johansson på Luleå Tekniska Universitet visade att de offentliga företagsfinansiärerna i Sverige beskriver män som söker stöd med 71 % positiva attribut och kvinnor med 75 % negativa attribut. Finansiärerna använde dessutom dubbelt så många ord för att beskriva kvinnorna i jämförelse med hur många de använde för att beskriva männen. Så en ung man med företag som söker offentligt stöd idag uppfattar finansiärerna som ”ung och lovande” medan en kvinna i samma situation uppfattas som ”ung och oerfaren” och så två ord till som de tycker att hon är, antagligen något negativt. Så ser verkligheten ut för kvinnor som driver företag idag. Så ser verkligheten ut för mig. Detta är förstås allvarligt.

Men är det verkligen kvinnorna som behöver stöd? Vad skulle hända om vi istället fokuserade på att öka företagarmäns och finansiärernas kompetens inom dessa frågor. Det gör Tillväxtverket just nu och det finns många insatser runt om i landet som syftar till att just ge det företagsfrämjande aktörerna mer kompetens inom detta. Men frågan är om det är för sent? ”Inte en till genusinsats” suckar folk här och där ”det är bara de redan frälsta som kommer” säger nån från Almi, ”vi är utled på kvinnors företagande” säger någon på en bank… Tänk om vi har tagit bort lusten från jämställt företagande? Vi vill ge den tillbaka genom vår fotoutställning. Och det har vi på nåt vis. Den har visats från norr till söder och det här är bara början!

Det vi menar är: varför inte satsa på olika företagsfrämjande insatser för jämställdhet där man både kan främja kvinnors möjlighetsföretagande parallellt med att främja en mer nyanserad bild av mannen som företagare. Exempelvis. Könsstereotyper, sexism och jämställdhetsorättvisor flödar inom både mäns och kvinnors företagande. En man som vill starta en nagelsalong kan få minst lika mycket motstånd från en företagsrådgivare i mellansverige som en kvinna får. En kvinna med en hel verktygslåda för att bemöta sexism i företagsfrämjande system kanske inte skulle behöva verktygslådan om de som får finansiering för att främja företagande helt enkelt inte får sitt stöd om de inte klarar av att vara jämställda i sitt bemötande? Vi är aldrig bara vår könstillhörighet, vi är en mix av flera olika identitetsgrunder och därför är det viktigt att vara nyanserad i jämställdhetsarbetet.

Här kan du alltså för första gången se hela ”Stötta manligt företagande” digitalt.

Läs också om hur Genusfotografen gjorde sin research inför skapandet av utställningen.

Låt oss fortsätta diskussionen inte bara här i cyberspace. Mejla eller ring mig redan idag så hjälper vi er att hitta lusten i jämställdheten igen! Det är vår affärsidé på Add Gender.

Hälsar
Pernilla Alexandersson
VD och grundare Add Gender
pernilla.alexandersson@addgender.se
0767-877877

Tags: , , ,
Publicerad den 1 april, 2013 av Pernilla Alexandersson
3 kommentarer
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

3 svar

  1. [...] Jag och mina ständiga samarbetspartner Add Gender har en påskpresent till dig. Det är en fotoutställning. För första gången publicerad digitalt [...]

  2. Åsa Roos skriver:

    Fantastiskt, omskakande, roligt och mycket, mycket tydligt i sin framtoning. Det blir en otrolig kontrast, och så oerhört allvarligt. Här har vi män som helt kör slut på sina kroppar för att de måste jobba, för att de antas vilja jobba så hårt.

    Det vore roligt att se en parallellutställning där kvinnor fotas som män och får männens frågor.

  3. [...] gärna in vår kampanj för att Stötta manligt företagande. document.write('') Tweet Tags: egenföretagande, entreprenörskap, Jämställd reklam, [...]

Kommentera

© 2018 Jämställdhetsexperten