Sommaren då jämställdhet blev avgörande för varumärket

Vad har hänt: För några år sedan var jag på en arbetsmarknadsdag för genusstudenter på Stockholms Universitet i egenskap av ordförande för branschorganisationen Genusföretagarna. Innan jag skulle upp i panelen och berätta om vardagen som genusföretagare och som verksamhetschef och grundare för jämställdhetsbyrån Add Gender så satt jag i publiken och väntade. Jag svettades och skruvade på mig för samtidigt som talaren innan började avsluta så satt jag och stirrade på ett hatmejl jag fått. Vardagen som genusföretagare sa ni… Vad ska man säga? Bered dig på att möta motstånd varje dag och att få hatmejl och luren slängd i örat… När det blev min tur la jag hatmejlet till handlingarna och talade istället gott om detta fantastiska yrke, som det faktiskt är. Add Gender består nästan bara av kvinnor som är experter inom jämställdhet och mångfald. Därför söker vi aktivt efter män till vårt team. Så när Tomas Gunnarsson kom fram till mig efter mitt framträdande och berättade att han funderade på att bli någon korsning mellan fotograf och genuskonsult så var jag inte sen att peppa. Han skulle såklart bli Genusfotograf, vilka affärsmöjligheter!

Jag undanhöll lite information från honom: Det är en himla tuff bransch.

Därför finns jag här och stöttar honom när drevet går. När han har fått stämningsbrev på posten så har jag funnits där, när han har fått hatmejl mitt i natten så har jag peppat honom att orka resa sig upp igen. Så gör jag med Tomas, så gör jag med alla Add Genders idag 15-tal experter.

Det enda sättet att möta efterfrågan inom jämställdhet och antidiskrimineringsfrågor är att skapa ett team grundat på en stark affärsmodell. Ensam är inte stark och en byrå är tusen gånger bättre än en egenföretagare. Tillsammans med Gensufotografen Tomas Gunnarsson har vi skapat en banbrytande fotoutställning som heter Stötta manligt företagande, vi har ordnat kurser tillsammans och var och en för sig i genusfrågor, genusfoto och entreprenörskap. Vi gnetar på med inte många ören på fickan men med ett stort engagemang och en ambition att Add Genders team ska bli det bästa jämställdhetsteamet inte bara i Sverige utan i Europa. Det är inte alltid lätt…

Men den senaste månaden har varit helt fantastisk, och väldigt jobbig. Mer jobbig för Tomas än för mig och hur fantastiskt det känns för Tomas just nu kan jag inte ens föreställa mig. Han lägger upp ett blogginlägg om en kurs han höll i genusfoto. Det blir viralt, för första gången får jag vara del i en våg på nätet. Blogginlägget sprider sig som en eld och möter både hat och kärlek. Hatet överskuggar dock för det blir så påtagligt när någon hatar; hot, förlöjliganden och hets. En stämning kommer på posten och hjärtat hamnar i halsgropen.

Men vi är ett team, vi hjälps åt och stöd sätts in, jurister i vårt nätverk och i vår expertgrupp hjälps åt. Vila och återhämtning försöks hinnas med, pengarna måste betalas in och när Tomas lägger ut sitt blogginlägg där han förklarar vad som har hänt blir det viralt på riktigt. Kuling blir storm och på ett dygn är pengarna insamlade igen. För mig är teamet det viktiga, vi har visat att tillsammans kan vi flytta berg.

Vad är det då vi egentligen har gjort? Denna sommar tippade vi över lasset! Det här är sommaren då jämställdhet blev avgörande för ett företags varumärke (Läs bland annat Sanne Aronsson. Uppdatering 15/7 även här.). Arlanda Express och deras tidning Xpress skulle haft en plan för vilka krav de ställer på sina fotografer, de skulle haft en högre medvetenhet om jämställdhet i relation till vad de publicerar. Spectacular Studios borde inse att sexism inte är modernt utan slabbar ner varumärket. Varför? För att i dag 2012 är såna duktiga flickor (och pojkar) som jag företagsledare, journalister, redaktörer, bloggare, entreprenörer och politiker. Vi vet vad vi tycker om genusmedvetet foto: nödvändigt!

Uppdatering: läs om några av de modiga här.

Uppdatering Söndagen den 15:e juli 2012. Här kan ni hitta en sammanställning av det mesta som skrivits.

Tags:
Publicerad den 13 juli, 2012 av Pernilla Alexandersson
6 kommentarer
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

6 svar

  1. Tomas Gunnarsson skriver:

    Så himla fint skrivet.

    Du glömde att nämna när jag gjorde en audition för er och tog den här bilden: http://4.bp.blogspot.com/-3fZkyebJ3VY/TYH-_fovjII/AAAAAAAAABQ/yRVCjHy1pic/s1600/IMG_0035.JPG

    ;)

    Tack för allt, Pernilla. Tack för att du hjälper mig med alla bitar jag är grön på och finns där JÄMT. Nån gång ska jag författa ett blogginlägg med det enda syftet att få folk att förstå vilken superkompetent superklippa du är och hur kreativa, klarsynta och roliga ni på Add Gender är.

    Längtar efter genustårtan!

    Tomas

  2. Jenny Claesson skriver:

    Tänk vad underbart att få befinna sig mitt i en samhällsförändring!

  3. [...] Alexandersson på Add Gender, för ett bakgrundsperspektiv: Sommaren då jämställdhet blev avgörande för varumärket Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. ← Så här blev jag [...]

  4. Josefine skriver:

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag är så stolt över att få samarbeta med er!

  5. [...] Spectacular Studios för censur av kritik på nätetDN: Donation ska täcka bloggares skadeståndSommaren då jämställdhet blev avgörande för varumärketFascistsamhället: När det blir kostsamt att kritisera sexism och när kritiker hotas till [...]

Kommentera

© 2016 Jämställdhetsexperten