Bönor för bönor 2013

På Internationella kvinnodagen fredag den 8e Mars 2013 serverar över 20 kaféer, butiker, hotell och muséer i Sverige ett kaffe som har odlats av kvinnor, sålts av kvinnor, marknadsförts av kvinnor och rostats av kvinnor. Det är vinnarna av Add Genders smaktävling ”Hur smakar jämställdhet?” från 2012, kafferosteriet Select Origins årliga kampanj Bönor för Bönor.

Bönor för bönor startade 2012 och är en årlig kampanj där företag och organisationer uppmanas att gå med och servera ett specialkaffe under kvinnodagen. Kaffet som deltagarna i Bönor för Bönor serverar på internationella kvinnodagen kommer från projektet Café Femenino i Peru. Café Femenino startades av kvinnliga kaffebönder i Peru år 2004 och går ut på att kvinnorna inte bara odlar och processar kaffet, de bär även ansvaret för inkomsten från försäljningen. För många innebär det en egen inkomst för första gången i sitt liv. Priset för kaffet ligger över fairtades priser och går bland annat till utbildning, utrustning och till att bygga sociala nätverk mellan kvinnorna. När kaffet når Select Origin kafferosteri i Stockholm rostas det av Anna som är en av få kvinnliga kafferostare i en mansdominerad bransch. Hela kedjan kontrolleras av kvinnor.

5kr per kopp och 15kr per 250g påse kaffe du köper med dig hem doneras sedan till Alla Kvinnors Hus i Stockholm. Kafferosteriet Select Origin donerar även 30kr för varje kg kaffe som grundaren och kafferrostaren Anna Trygg rostar till Bönor för Bönor.

Select Origin köper kaffet för ett skäligt pris som förbättrar livet för kvinnor i ena delen av kedjan och som sedan genererar pengar till stöd för kvinnor lokalt. Det är ett bevis på att det kan finnas vinnare i båda ändarna av produktionskedjan – en inspiration för framtiden och ett hållbart samhälle. Det är win-win eller ska jag säga women- women?

Dessutom är kaffet av hög kvalité och smakar underbart, så ta med dig dina vänner och kollegor den 8:e mars och köp en kopp kaffe hos en av deltagarna! Ju mer kaffe vi tillsammans dricker desto mer kan vi bidra med både lokalt och globalt. Bönor för bönor är ett bra exempel på mottot think big, act small, start now!

 

Mer information och komplett deltagarlista och om du själv vill anmäla din organisation eller ditt företag kontakta gärna Anna Trygg direkt.

Tags: , , , , , , , , , , ,
Publicerad den 12 februari, 2013 av Jenny Claesson
Inga kommentarer
Jenny Claesson
Marknadschef
Jenny Claesson är marknadschef på Add Gender och expert på praktiskt jämställdhetsarbete. Hon är utbildad inom genus- och kulturfrågor och har på Add Gender bland annat gett ut boken "Anna kör skogsmaskin" tillsammans med skogsmaskinsföraren och huvudpersonen Anna A Utter. Innan hon blev entreprenör har hon arbetat som brevbärare, på restaurang och suttit i spärren i tunnelbanan.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten