Vems intresse fångar du?

”Det finns inga kvinnor”, ”kvinnor vill inte” och ”män stannar inte” hur många gånger har du hört dessa ursäkter för en snedvriden könsfördelning på arbetsplatser? Istället för upprepa att det inte går, vad finns det för alternativ? Hur skapar du en mer inkluderande rekrytering?

Lyssna på Jenny Claesson i Radio Gotland när hon tipsar kring formuleringar och kanaler här. När en ”Teknisk direktör” söktes, till Region Gotland, kom det in 22 ansökningar från män och inte en enda ansökan från en kvinna.

Några generella tips när det kommer till rekrytering är ju att fundera över vilka kanaler du använder, alltså var du publicerar annonsen. Vem läser just där och vilka missar du? Rekryterar du i ditt nätverk och vilka finns där? Oftast består ens nätverk av människor som liknar en själv. Fundera också på positionen ni ska fylla, söker ni efter den som lämnade positionen eller funderar ni nytt kring vem som kan passa?

Tänk på vilka bilder ni använder, bilder fungerar som förebilder eller utestängare beroende vem som betraktar, fundera också ett extra varv på orden ni använder, särskilt beskrivande ord, vad har de för associationer? Kvinnor har en tendens att vilja pricka av varenda krav i annonser medan män oftare söker om de prickar av några av kraven, fundera därför ett extra varv på vad som är krav och vad som är önskemål. Detsamma gäller om ni skriver att någon ska ha en viss utbildning och en viss tids erfarenhet, detta kan begränsa antalet sökande väldigt mycket, vad är viktigast? Erfarenhet eller utbildningen? Fokusera också på människan som ska inneha tjänsten, hur ska personen vara? Försök beskriva hur personen ska arbeta snarare än vad som bör stå i CV:t.

Glöm heller inte att se helheten och bygga team, den du rekryterar ska komplettera de medarbetare som redan finns på plats.

Det finns många sätt att skapa en mer inkluderande rekrytering och är du intresserad så hör av dig till oss!

Tags: , ,
Publicerad den 25 april, 2013 av Jenny Claesson
Inga kommentarer
Jenny Claesson
Marknadschef
Jenny Claesson är marknadschef på Add Gender och expert på praktiskt jämställdhetsarbete. Hon är utbildad inom genus- och kulturfrågor och har på Add Gender bland annat gett ut boken "Anna kör skogsmaskin" tillsammans med skogsmaskinsföraren och huvudpersonen Anna A Utter. Innan hon blev entreprenör har hon arbetat som brevbärare, på restaurang och suttit i spärren i tunnelbanan.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten