Näringslivshistoria lär oss om jämställdhet

Jag följer Centrum för Näringslivshistoria på Facebook och detta kan jag verkligen rekommendera. Det finns så mycket roliga små filmsnuttar och annat att titta på! Dessutom lär de oss alla så mycket om jämställdhet i flera olika dimensioner.

En personlig favorit är denna:

”Det är få tillfällen i livet då den manliga intelligensen och den kvinnliga intuitionen är helt överens… Nämligen att man måste ha bra ingredienser om man vill ha förstklassigt resultat.” Säger den nyupplärda matlagningskunniga moderna mannen i en reklamfilm för Milda från längesen. Det känns så overkligt och långt bort, men ändå så nära och likt de attityder som lurar under ytan i dagens jämställhetsdiskussioner.

En annan favorit är denna, en klassiska reklamfilm ur ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Kvinnorna och såsom det klassiska ”livspusslet” skulle lösas då. Det korrekta sättet var kontroll, planering och husmoderligt lugn och det ickekorrekta sättet var impulsköp och känslomässigt handlande. Känner vi igen oss? Eller är vi idag mer uppmanade till det mindre korrekta ”impulsköpsbeteendet”?

En lite längre film, som kräver en halvtimme är denna film från 1950-talet, signerad HSB om boende och relationer med Jan Malmsjö och Siv Ericks i huvudrollerna. Tre typer av heterosexuella par porträtteras där den gemensamma nämnaren är att kvinnan heter Eva och förstör typ mannens fria liv genom att ställa krav på deras framtida boende. Man får en liten klump i halsen, är kärlek sån här? Att kvinnan sätter ultimatum och mannen försöker förhandla sig till Hi-fi-utrustning, camping med polarna och motorcyklar? Männen får ge upp om de ska få lite kärlek. En scen som skär i hjärtat är när en av Evorna står och hysteriskt skrubbar ett trädäcksgolv i badkaret och mannen desperat försöker få henne att tänka om. Skönt att vi ändå kommit en bit på väg.

Publicerad den 14 november, 2013 av Pernilla Alexandersson
Inga kommentarer
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

Kommentera

© 2025 Jämställdhetsexperten