Att optimera för kvinnor på fel sätt

Fujitsu har släppt en ny serie datorer under namnet Floral Kiss som de kallar ”kvinnodatorer” och som är förinstallerade med horoskop och scrapbooking. Jag är helt för att göra produkter mer personliga men att utgå ifrån att kvinnor har en förkärlek för horoskop och scrapbooking känner jag inte igen mig i. Kvinnor är en köpstark och förvånansvärt bortglömd målgrupp när det gäller teknik men feltänket att kvinnor skulle vilja ha någonting annat ut av sin teknik känns trist. Vi har sett det förut i dataspelsbranschen där man haft liknande fördomar om vad kvinnor tycker om att spela. Sanningen är att kvinnor tycker om att spela bra spel, de tycker om bra teknik. Vissa av oss tycker om horoskop och scrapbooking, vissa tycker om helt andra saker. Detsamma gäller män.

Vi är inte ensamma om att uppmärksamma det konstiga i denna lansering.

Floral kiss

Kom igen nu Fujitsu, gör om gör rätt. Framtiden är jämställd!

Tags: , , ,
Publicerad den 23 oktober, 2012 av Jenny Claesson
Inga kommentarer
Jenny Claesson
Marknadschef
Jenny Claesson är marknadschef på Add Gender och expert på praktiskt jämställdhetsarbete. Hon är utbildad inom genus- och kulturfrågor och har på Add Gender bland annat gett ut boken "Anna kör skogsmaskin" tillsammans med skogsmaskinsföraren och huvudpersonen Anna A Utter. Innan hon blev entreprenör har hon arbetat som brevbärare, på restaurang och suttit i spärren i tunnelbanan.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten