”Men are women, too”

Under senaste året har verkligen spelbranschens jämställdhetssituation kokat över. Förändring är på gång och jag är övertygad om att det kommer hända mycket innan året är slut.

Men detta är inte begränsat till spelbranschen, det handlar om en större diskussion där två diskurser förs. 1: nörddiskursen 2: är det kvinnor eller män som ska ändra på sig? Ska nån ändra på sig?

1: I våras var jag med i studentradion Banalrepubliken och diskuterade nörderi.

2. Är det kvinnor eller män som ska ändra på sig? Ska nån ändra på sig? Denna diskurs får mig att tänka på nedanstående fantastiska kampanj ”Nothing to Prove”. I den dyker två killar upp med skylten ”Men are women, too”. Det är mitt svar. Bara vi inom dataspel- och nörderi kan flytta samtalet till att handla om jämställdhet istället för män och kvinnor (oftast enbart kvinnor) så har vi kommit långt.

 

Uppdaterat: Precis när jag publicerat inlägget så fick jag detta i mitt flöde från kollegan Hannah Lemoine.

Blev tvungen att infoga den!

Tags:
Publicerad den 4 september, 2013 av Pernilla Alexandersson
Inga kommentarer
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten