Trend 2014: Normkreativ reklam

Idag presenterar Add Genders julkalender en lucka om Genusfotografen, sexisitisk reklam om alternativet: normkreativ reklam.

Jag känner att jag vill haka på det här som alla gör just nu: förutspår ”trender” inför 2014. Så jag vill förutspå att 2014 blir det normkreativa reklamåret.

Bevis var det ja! Jo jag hittade bland annat detta inlägg på Huffington Post om en pricksäker reklam om normer kring manligt och kvinnligt. Man vill ju bara titta om och om igen. Och sprida!

Här nedan är reklamen inbäddad. Vad tror ni? Är jag en trendspanare?

 

Alice Marshall skriver även om: Goldie Blox som ett bra exempel!

Josefine Carnolf har tidigare skrivit om Camp Gyno och andra reklamfunderingar.

Publicerad den 10 december, 2013 av Pernilla Alexandersson
Inga kommentarer
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

Kommentera

© 2018 Jämställdhetsexperten