Lyft de modiga!

De senaste dagarna har en av våra experter blivit viral. Genusfotografen Tomas Gunnarsson har publicerat ett inlägg som har surfat över nätet som på en våg. Där lyfter han upp att kvinnor och män fortfarande porträtteras väldigt stereotypt i media i dag i Sverige. Vi har tidigare gjort fotoutställningen Stötta manligt företagande tillsammans, där vi vände på hur kvinnor och män porträtteras som företagare och entreprenörer.

Hur som helst efter blogginlägget så har Arlanda Express skickat in en ursäkt till Genusfotografen för det stereotypa reportaget i deras tidning Xpress. Jag tycker att det blir lite som vanligt i jämställdhetsfrågor. Man glömmer det positiva och det skuggas av det som man förskräcks över. Blogginlägget tar faktiskt sin början upp att Region Värmland bestämde sig för att beställa en kurs från Genusfotografen inom genusmedvetet fotot.

Det här är ju så fantastiskt! Snacka om att ligga i framkant i jämställdhetsfrågan. Stefan Westling, Kommunikatör på Region Värmland och för tidningen Livsstil Värmland och Värmland.se, berättar för mig: ”Vår kommunikation ska spegla det Värmland vi vill locka människor till, därför är det viktigt för oss att gå en kurs i detta.” De bjöd alltså på eget initiativ in till en diskussion om hur de jobbar i redaktionen.  Detta för att bli medvetna om hur man kan bli bättre. En eloge!

Stefan påpekar att det som man blir varse om, när någonting sådant här blir så uppmärksammat, är att det är ovanligt att man fortbildar sig och bygger på med den här typen av kunskap.  Det är svårt att ifrågasätta traditioner som man inte alltid är varse om själv. ”Där gäller det att hänga med i tiden.” säger Stefan och jag kan inte annat än hålla med. ”Det Värmland vi vill skildra är ett Värmland där alla är välkomna och har en tillåtande attityd och då är det viktigt att både i text och i bild utstråla detta.”

”Fler borde ha denna typ av fortbildning på företag och organisationer löpande” avslutar Stefan och berättar för mig att det komiska i sammanhanget är att de fick en annonsförfrågan från en viss tidning nu i dagarna och tackade nej till den… på förekommen anledning. Det visar hur jämställdhet de senaste åren har blivit en varumärkesfråga. Tack Region Värmland för att ni är i framkant. Tänk om fler organisationer skulle våga!

Publicerad den 8 juni, 2012 av Pernilla Alexandersson
1 kommentar
Pernilla Alexandersson
VD och grundare
Pernilla har nära femton års erfarenhet inom jämställdhetsfrågan. Hon är diplomerad affärsinriktad projektledare via IHM Business School och har fil. kand i genusvetenskap. Pernilla är VD på Add Gender och expert på strategiskt jämställdhetsarbete. Detta innebär att hon stöttar företag i vilka val de bör göra i relation till sin affärsidé och jämställdhetsfrågan.

Ett svar

  1. [...] företagsledare, journalister, redaktörer, bloggare, entreprenörer och politiker (Uppdatering: läs om några av de modiga här). Vi vet vad vi tycker om genusmedvetet foto: [...]

Kommentera Sommaren då jämställdhet blev avgörande för varumärket - Jämställdhetsexperten

© 2024 Jämställdhetsexperten