Att få lära sig av den som vet – samhällsorientering för nyanlända på hemspråket.

Kommuner har en skyldighet att erbjuda nyanlända invandrare och flyktingar samhällsorientering, en slags introduktion till det svenska samhället. Traditionellt sett så bedrivs utbildningen av svenskar, på svenska för människor från olika länder. Språkfrågan har lösts med tolkar. Även för den oinvigde är det ganska tydligt att processen skulle kunna vara bra mycket mer effektiv och rolig för alla inblandade. Därför blev vi på Add Gender eld och lågor när vi under hösten 2012 inledde samtal om samarbete med Ronneby Kommuns samhällsorientering och deras nya utbildning för samhällskommunikatörer. För första gången i regionen, skulle inte samhällsorienteringen längre bedrivas på svenska, utan erbjudas på de nyanländas hemspråk.

Pedagogerna utbildas i tre månader innan de är redo att axla rollen som samhällskommunikatörer och får sina deltagargrupper tilldelade. Add Gender utbildade gruppen under en intensiv, rolig och omvälvande vecka där ämnen som jämställdhet, jämlikhet, antidiskriminering, rasism, normer och mycket mer avhandlades. Ett skrivet material är i skrivande stund på väg till tryckeriet och kommer att fungera som ett av samhällskommunikatörernas verktyg i sina framtida roller.

För att kunna genomföra projektet inleddes en rekryteringsprocess i Blekinge kommun. Det som eftersöktes var pedagoger med kunskap inom såväl det svenska språket som ett eller flera av de vanligast förekommande språken bland nyanlända. Snart hade en ”elitgrupp” på tolv individer, kvinnor och män i olika åldrar från Somalia, Irak, forna Jugoslavien, Turkiet, Iran, Eritrea och Afghanistan formats. Tillsammans talar gruppen ett flertal språk (förutom svenska och engelska). Projektledare Henrik Lövgren som initierat satsningen ser vid sidan av den språkliga och kulturella kompetensen, att pedagogerna besitter mycket kunskap som är omöjlig att läsa sig till och förstå, nämligen hur det är att komma till Sverige som flykting.  De nyrekryterade samhällskommunikatörerna har alla en historia av migration och i gruppen har man bott i Sverige allt i från tre år till 25 år. Många av deltagarna sitter på minnen av krig och trauman, något som för personer som levt sina liv i Sverige, kan vara svårt att realatera till och förstå. Därför kommer pedagogerna inte  enbart att kunna effektivisera samhällsorienteringen och skapa en större förståelse tack vare sin språkkompetens utan även fungera som en slags förebild för sina landsmän. Att få lära sig av någon som redan gjort resan och processen som det innebär att komma in i Sverige som nyanländ, är ovärderligt.

Vi på Add Gender räknar det här uppdraget som ett av våra mest givande och viktiga insatser och hoppas att fler kommuner, företag och organisationer ser möjligheterna och kompetenserna som många invandrare besitter gällande språkligt och kulturellt kapital.

Tags: , , , , ,
Publicerad den 3 april, 2013 av Sara Ek
Inga kommentarer
Sara har läst IMER-programmet och är Add Genders expert inom integration, etnisk mångfald och främlingsfienlighet. Sara arbetar med kartläggningar, analyser och föreläsningar på Add Gender och är även samhällsvägledare på Botkyrka kommun.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten