Midsommar firas traditionsenligt i Sverige med midsommarstång, färskpotatis, sill och nubbe. Jordgubbar finns nog också på mångas bord ofta med vispad grädde och kanske lite strösocker.
Inför denna högtid vill många företag att du ska välja just deras produkter och för dem som inte gör sin egen inläggning eller kryddning så är sill något som ska inhandlas. Jag hittade ett exempel på storytelling i en tidning som följer med det kundkort jag har i kedjan som har en affär i min förort. Under rubriken ”Gör dig bekant med den svenska sillkulturen. Möt de lokala karaktärerna.” beskriver ett företag sina sillsmaker utifrån karaktärer från orten. Smart. Storytelling är det nya svarta.
Tyvärr fick de av någon anledning bara med karaktärer som är män. Vilket föranledde ett mail från undertecknad. Så här skrev jag:
Jag såg er kampanj i en tidning. Roligt sätt att presentera ert sillsortiment. Tråkigt bara att det bara män, finns det verkligen inte en enda karaktär som är kvinna som är värd att prata om och vars historia är värd att berätta?
Känns tråkigt på en annars rolig kampanj. Leta lite djupare, hon finns med största säkerhet där!
Tack.
Jenny
Det dröjde inte många timmar så fick jag svar från företagets vd. Så här skrev han:
Hej,
Tack för kommentaren, kan bara hålla med dig. Vi har inte tänkt utifrån det perspektivet men det måste vi absolut göra. Självklart finns det kvinnliga karaktärer som vi kan ta med.
Håll utkik på våra kommande nyheter så skall vi få med en kvinna.
Hälsningar Stefan
Vardagsaktivism lönar sig. Säg ifrån när något känns konstigt. Ställ frågor. Nästa midsommar kan kanske de som vill njuta av sill med anknytning till kvinnor från Varbergstrakten. Bara en sån sak. Om du vill, dela gärna dina genusdiskussioner i midsommar på taggen #genussill så kan vi stötta varandra.
Nä, nu ska jag vispa grädde. Vi hörs!
Mer om midsommar på Jämställdhetsexperten.se.
Tags: Midsommar, Traditioner, vargdagsaktivism