En tjejgrej?

För några veckor sedan gladdes jag tillsammans med många andra att reklamen för sanitetsprodukter för kvinnor och tjejer tycktes ha genomgått en revolution. Reklamvärlden utökades i alla fall med en reklamfilm som inte spelade på de vanliga normerna kring att tjejer och kvinnor förväntas känna skam över sin menstruation. Se där, en reklam som bryter mot normen!

Den här veckan läser jag i Aftonbladet Wendela om en annan produkt som saluförs som riktas till tjejer och kvinnor och drabbas av motsatta känslan. Företaget bakom reklamen är Sanrio, som har som mål att sälja mer öl till kvinnor i Taiwan och Kina. För att uppnå detta är ölen döpt till Hello Kitty och prydd med kattkaraktären och blommor i färglada färger. Ölen har en alkoholhalt på 2,3 volymprocent och kommer i smakerna banan, persika, lemon-lime och passionsfrukt.

Det är inte första gången ett företag anpassar sin produkt utifrån föreställningar om kvinnors och mäns könsbetingade behov och önskningar. Företaget Carlsberg var inne på samma linje som Sanrio för ett år sedan, då de meddelade att de vill brygga sött öl för kvinnor, då ”kvinnor inte gillar den beska smaken i öl”.

Förra året lanserade även företaget Bic en särskild penna för tjejer, som sades vara anpassade efter kvinnors ergonomi (den var mindre). Läs gärna mer om reaktionerna kring detta här.

Jag har inte svårt att förstå att företag behöver utveckla och anpassa sina produkter utifrån marknadens behov och efterfrågan. Jag går även med på att reklamen för produkten kan utformas på olika sätt beroende på vilken målgrupp företaget vill locka till att köpa produkten. Jag ställer mig dessutom bakom att produkter anpassas utifrån ett könsmedvetet tänkande istället för ett könsblint, men då måste det vara befogat.

Det jag inte förstår och tycker är extremt onödigt, är när produkterna (och många gånger dess marknadsföring) bygger på normativa föreställningar om kvinnor och män utan något stöd i vare sig forskning eller empiri. Frågar ni mig behöver reklamvärlden utökas med fler normbrytande och roliga reklamer och produkterna som saluförs ska vara anpassade efter människors riktiga behov och önskemål (inte företagens sexistiska föreställningar om dessa)!

För de som är mer intresserade av könsriktad reklam med fokus på hur det kan se ut mot kvinnor, titta gärna in den här sidan!

 

Tags: , , ,
Publicerad den 25 september, 2013 av Josefine Carnolf
Inga kommentarer
Josefine är Add Genders expert inom bland annat jämställdhetsintegrering. Hon arbetar med med jämställdhets- och mångfalsdsfrågor på Arbetsförmedlingen och i eget företag.

Kommentera

© 2024 Jämställdhetsexperten